Rå kakao vs vanlig kakao

publicerat i
Hej fina läsare!
Hoppas att ni alla har haft en fin dag idag! Jag har jobbat hela dagen, men lika glad är jag för det för när jag har ledig tid över sitter jag och kollar olika bloggar och mumsiga recept och man vill bara hem och börja baka direkt, haha :)
 
Som jag sa igår så skulle jag idag berätta skillnaderna mellan rå kakao och vanlig kakao.
Jag har alltid använt mig utav vanlig kakao, sån man köper på ica. Har på senare tid upptäckt att det finns såkallad rå kakao och blev väldigt nyfiken på vad det var. 
 
Framställningen av vanlig kakao, där rostas kakaobönerna på så hög temperatur innan de processas, det gör att de mesta utav de näringsämnena som finns i tyvärr försvinner.
Däremot den råa kakaon, den rostas runt 40 grader, vilket gör att alla näringsämnen bibehålls.
 
Fördelarna med att äta rå kakao istället för vanlig är att den innehåller mer antioxidanter än något annat livsmedel, den innehåller även bra fetter, protein, järn, magnesium, fosfor..ja listan är lång :) 
Smaken är mycket mer "chokladig" än den vanliga kakaon och den är väldigt god tycker jag. 
Jag har köpt min råa kakao på coop, märket på kakaon är Naken och den kostar lite mer än den vanliga kakaon men det är det värt tycker jag :) 
 
 
Kramar,
Maria

Kommentera inlägget här :