Teffgröt med godsaker.

publicerat i Frukost, Mellanmål;
Jag är så glad! :)
Igår hittade jag en massa roliga produkter på saluhallen som passar alla människor med alla olika kostbehov. Jag köpte teffgröt (visste inte ens att man kunde göra teffgröt, haha!) Superenkelt och gott! Det blev en krämig och härlig gröt som jag kokte ihop med kanel och kardemumma.
På min gröt hade jag blåbär, valnötssmör, paranötter, hirsflingor och pumpafrön. För er som inte vet vad teff är kommer här en förklaring; "En nyhet som är tusentals år gammal är teff med ursprung i Etiopien och Eritrea. Teff har en mild nötlik smak. 
 
När man kokar teffmjöl med lite vatten får man en gröt liknande mannagrynsgröt. Växten är rik på protein, kalcium, magnesium, järn och vitamin C. Aminosyrorna i teff anses ha en fin sammansättning, varav åtta är essentiella aminosyror för oss människor. Annars är det främst injera det är mest känt för. 
 
Teff spås en lysande framtid som det nya super-sädesslaget då det både är glutenfritt och näringsrikt."
Till det åt jag risbröd med ett kokt ägg på. Efter ca en halvtimme drack jag en sur och god grön juice som jag bara hade grönsaker i (ska vänja av mig med att ha någon frukt i + att jag inte får äta mycket frukt nu under elimineringsfasen i fodmap, perfekt läge att bara dricka grönsaksjuicer.) I min juice hade jag detta nedanför.
 
Grön juice
Ingredienser;
  • Mynta(supergott att ha i sin juice.)
  • ingefära
  • morötter
  • baby spenat
  • grönkål
  • citron.
 
 
 
Nu ska jag snart träna! Ha en mysig fredag och trevlig helg! ❤

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Elina:

Vilken underbar morgonstart, tummen upp till det!

Svar: Det var de verkligen! Åh tack snälla! Hoppas du hade en lika bra morgon som jag :) kramar
Maria Gregorioff

2:a kommentar, skriven , av Robex Lundgren:

mums

Svar: Det var det! Tack :) ha en fin kväll!
Maria Gregorioff

3:e kommentar, skriven , av Josephine:

Men å vad gott de lät och ser ut! Spännande. Får ta och prova det :D

Svar: Åh tack snälla!! Ja gör det! Hör gärna av dig sen vad du tyckte. Kramar!:)
Maria Gregorioff

4:e kommentar, skriven , av Anonym:

Intressant! Var köper man teffmjölet?
Hälsn Monika

5:e kommentar, skriven , av Anonym:

Intressant! Var köper man teffmjölet?
Hälsn Monika

Svar: Visst är det! Just min är köpt i en saluhall. Så du hittar nog i saluhallar, på hälsokosten kanske eller varför inte söka på internet? Hoppas du hittar!! Kramar
Maria Gregorioff

6:e kommentar, skriven , av Anonym:

Intressant! Var köper man teffmjölet?
Hälsn Monika

Svar: Visst är det! Just denna har jag köpt i en saluhall som ligger i höganäs. Tror det finns i saluhallar, hälsokostaffär, webbsidor på internet? :) ha en fin kväll!
Maria Gregorioff

Kommentera inlägget här :