Hemmagjord granola.

publicerat i
Jag har länge velat göra min egna granola med bovete i men det har liksom aldrig blivit av att jag gjort någon.
Så idag äntligen tog jag tag i det och hittade lite inspiration på granola på internet och i en bok jag har hemma. Jag älskar att skapa mina egna recept och det gjorde jag idag!
Jag plockade i lite av allt som jag gillar och hade hemma just nu. Självklart kan man byta ut vissa ingredienser eller lägga till/ta bort om man känner för det. 
 
Granola a la Maria
Ingredienser;
  • 4 dl blötlagt helt bovete * --> Läs nedan!
  • 1/2 dl solrosfrön 
  • 1/2 dl havregryn
  • 1/2 dl pumpakärnor 
  • 1/2 dl cashewnötter
  • 1/2 chiafrön
  • 1/2 dl melonkärnor 
  • 1/2 dl paranötter
  • Vaniljpulver, kanel och kardemumma efter smak och tycke (jag öste på då jag älskar kryddor)
  • 1/2 dl linfrön
  • Kokossirap
  • 6 st dadlar
* De hela bovetet ska blötläggas (jag blötlagde ca 5 dl helt bovete) i en ganska så stor skål med vatten några timmar alternativ över natten som jag gjorde, därefter ska de "slemmiga" sköljas av från bovetet. Det blir nästan dubbelt så mycket bovete när det är blötlagt då det sväller upp mycket (jag gjorde två plåtar med bovetet, en plåt till Philip då han vill ha helt andra ingredienser än mig och en plåt till mig. Så om du bara vill ha en plåt med granola så halvera mängden bovete i receptet, --> alltså blötlägg ca 2,5 dl bovete.)
 
Bovetet ska helst vara lite fuktigt när man blandar det med de övriga ingredienserna. Du kan hälla över en liten gnutta vatten om du vill ha mycket crunch. Ju fler små bitar det blir utav granolaröran desto mer crunchbitar får du. Lät kanske lite rörigt, skriv gärna en kommentar om något känns oklart. 
 
Sätt ugnen på ca 150-200 grader (de första ca 20 minuterna hade jag 150 grader sedan ökade jag till 200.)
Hacka alla frön/kärnor och nötter + dadlar (ej chiafrön då de redan är så små)
Blanda samman alltihopa. Ringla över kokossirap/krydda sist och blanda ihop det noga. 
Stoppa in plåten i mitten av ugnen i ca 50 minuter beroende på ugn och värme. Jag öppnade ugnen lite då och då för att röra runt röran med en slev. 
Ta sedan ut plåten ur ugnen när det är färdigt och låt granola vila ett tag och svalna. Förvara i en burk med lock. 
Njut!
 
 
 
 
 
Blev faktiskt himla nöjd idag med min granola för att vara första gången. Jag vill gärna alltid lyckas på första försöket och det gör jag självklart inte med allt jag gör men idag gjorde jag det och det gjorde mig himla glad. Ibland ska man ha turen med sig!! 
 
I receptet ovan blev det mycket härlig smak iochmed mycket kryddning, god knaprighet från bovetet och lagom mycket sötma för min del. 
Ni bara måste prova!
 
Nä, nu ska jag duscha då jag nyss varit på ett svettigt spinningpass och sedan bara mysa resten av kvällen. Vad gör ni idag?
 
Hoppas iallafall att ni får en fortsatt underbar onsdag mina fina läsare.
Kramar,
Maria 💗 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Caroline Friberg:

Det måste jag testa! Brukar göra egen müsli men kan va kul med lite variation :)

Svar: Ja, det tycker jag absolut att du ska. :) åh, mums! Ja, jag håller med dig! :)
Maria Gregorioff

Kommentera inlägget här :