Kanel- och citronchiapudding.

publicerat i Frukost, Mellanmål;
Hejsan! 
Hoppas att allt är bra med er. 
Igår var jag på ytterligare en rawfoodkurs här i Malmö, som alltid lika inspirerande och rolig! Denna gången var det med inriktning jul. Jag fick massor utav härliga tips och goda efterrätter utan en massa socker, dessutom fick vi smaka på god grönkålssallad och aubergine"sill" (det var alltså inte sill men hon kallade rätten så). Perfekt för mig då jag inte är så glad för sill, ska helt klart göra den till julen och en variant på grönkålssalladen hade jag tänkt.
Det kommer säkerligen att dyka upp dessa recept framåt julen, den som väntar på något gott...
 
Jag gillar att införa lite nya traditioner och vanor, såsom lite nyttigare julmat/efterrätter. 
I år ska vår familj (syskon + respektive + vår farmor + mina föräldrar) ha ett "knytejulbord", perfekt då jag hade tänkt laga lite nytänkande så att alla kan få smaka på lite julmat utöver det vanliga. 
Åh, är det någon mer än jag som älskar julen?! Längtar sååå tills julen kommer! ❤
 
Imorse startade jag iallafall min dag med en grön juice, medan jag drack den i lugn och ro och läste lite ur min nyinköpta kokbok fick min chiapudding stå till sig lite. 
Idag gjorde jag en nyskapande chiapudding med lite smaker man kanske inte tänker ska passa så bra ihop annars men jag gillade denna! :)
Tänk vad mycket man kan göra enbart med att variera smaker och kryddor, helt fantastiskt! 
 
Kanel- och citronchiapudding
Ingredienser;
  • 2 dl mandelmjölk 
  • 3 msk chiafrön
  • Citronskal från lite mindre än 1/2 ekologisk citron 
  • Kanel efter tycke och smak
  • Ev. sötning som t.e.x honung/yaconsirap, jag skippade dock sötningen idag och toppade istället min pudding med lite jordnötssmör som ju är lite sött 
Blanda ihop noga och låt stå en liten stund. Toppa med godsaker. Jag toppade idag min frukost med pumpafrön, kakaonibs och jordnötssmör. 
 
 
Hoppas ni får en underbar onsdag! 
Kramar,
Maria 

Kommentera inlägget här :