Raw kladdkaka - recept.

publicerat i Drycker, Mellanmål;
Hej igen!
Nu har jag blivit klar med mitt recept och även provsmakat. Tyckte smaken var väldigt chokladig och god, detta blev min egna variant på en raw kladdkaka, så om ni är ute efter en "traditionell" kladdkaka kan jag förvarna er om att detta inte är det. Den är kladdig fast inte på samma sätt som en traditionell då smeten är lite tjockare. Jag gillade det iallafall, prova mer än gärna att göra receptet om ni vill. :) 
Denna kommer jag att njuta utav imorgon (om jag orkar vänta så länge, hehe) mmhh!!
 
Marias variant på raw kladdkaka
Ingredienser;
  • 3 dl pumpakärnor
  • 1 dl solrosfrön
  • 10 dadlar
  • 1 dl rå kakao
  • 1/2 dl kakaonibs
  • 1 dl vatten
  • 1/2 dl kokosolja
  • 1/2 dl mandelmjöl (byta ut till t.e.x bovetemjöl för att få den helt nötfri)
  • 1 msk honung 
Mixa först fröna till små bitar, häll sedan i dadlarna och mixa. Häll sedan i resterande ingredienser och mixa ett tag till allt blivit blandat. Eftersom att vi är ganska så nyinflyttade insåg jag idag att jag inte hade någon springform hemma att lägga kakan i...haha. Så jag tog en liten mini pajform och la lite utav smeten där i. Jag ställde sedan in den i frysen en stund så de kunde stelna, du kan även ställa in den i kylen. Ta sedan en kniv och ta ur kakan ur formen (om ni har en miniform som mig då alltså). Låt den stå framme en stund om ni vill att den ska vara mer "kladdig". 
 
 
 
 
 
Jag toppade min kaka med hallon, kokos, kakaonibs & min hemmagjorda granola. 
 
PS. Ett litet tips; Ni kan även rulla lite utav degen till små bollar och ha med som snacks i en liten burk i väskan om ni inte vill använda hela smeten till en kaka, det gjorde jag. DS
 
Ha nu en fin kväll!
Kramar,
Maria 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Fanny:

Ser jättegott ut!

Svar: Tack snälla! Hoppas du får en fin kväll. :)
Maria Gregorioff

Kommentera inlägget här :