Vegansk svamprisotto.

publicerat i Lunch, Middag;
Igår gjorde jag en himla god svamprisotto som jag själv komponerat ihop, dock fick jag inspiration från en jag följer på instagram som där heter; ecosand. 
Ibland är man lite tom på kreativitet och då passade de perfekt med att återskapa en rätt som redan finns men att man ändrar på ingredienserna + lägger till lite annat som man tycker om. Risotton blev lite tunn tyckte jag (smaken blev himla god så jag tyckte inte att det gjorde något + att jag var sååå himla hungrig att jag inte brydde mig, haha.) Såklart kan man tillägga lite quinoa eller minska mängden vatten om man vill ha den lite tjockare!
 
Svamprisotto
Ingredienser;
  • 1,5 dl quinoa
  • 1 grönsaksbuljong (jag använde mig utav märket biofood)
  • Örtsalt 
  • 2,5 dl vatten 
  • Ca 2 dl skivad skogschampinjon (går minst lika bra med annan svamp)
  • 1 dl oatly "påmackan" 
  • 1 dl oatly imat 
  • 1 pressad vitlöksklyfta 
  • Ca 1/2 purjolök, skivad i småbitar 
Börja med att steka den pressade vitlöksklyftan, svamp och den skivade purjolöken tillsammans i olja en liten stund.  Häll sedan i quinoa, "påmackan", imat och vatten + buljongen, blanda runt. Låt stå och puttra på hyfsad låg värme ca 15-20 minuter. Krydda efter tycke och smak med örtsalt. Jag toppade min risotto med paprika & machesallad. 
 
 
Nu ska jag strax jobba vidare, passade på att lägga upp detta recept på min lunchrast nämligen. 
 
Hoppas att ni får en fin söndag.
Kramar,
Maria 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sofie:

Mm så gott det ser ut, vilken bra idé att använda quinoa istället för ris!

Svar: Tack snälla. :) visst är det? 😊 du borde prova!! 😊
Maria Gregorioff

Kommentera inlägget här :