Julgodis.

publicerat i Drycker;
Glad Lucia på er (eller vad man nu säger, haha!)
Har haft supermysiga dagar med min kära mamma, vi har julbakat, köpt & klätt julgran, julpyntat lite, gått på loppisar & bara myst en massa.
Tänkte att jag såklart ville dela med mig utav recepten på julgodiset. Vi bakade chokladtryfflar, saffransfudge, (nästan) råa lussekatter & pepparkaksbollar.
Alla recept förutom lussekatter har jag hittat för flera år sedan & tyvärr glömt bort orginalreceptet men vill gärna dela dom ändå.
 
Chokladtryfflar 
Ingredienser:
  • 2 msk rå kakao (vanlig kakao) 
  • 1 msk rå honung (vanlig honung) 
  • 1 msk kokosolja
Blanda ihop allt & klutta ut dom, lägg in i frysen liten stund.
 
Saffransfudge
Ingredienser:
  • 0,5-1 paket saffran
  • 2 dl cashewnötter
  • 2 tsk citronjuice
  • 2 tsk citronskal
  • 6 st dadlar 
Mixa allt, rulla till bollar. 
 
Pepparkaksbollar (ca 20 småbollar) 
Ingredienser:
  • 1,5-2 dl mandlar
  • 20 dadlar
  • 1-1,5 msk kardemumma (smaka av)
  • Några tsk kanel
  • 1 tsk ingefärspulver
  • 1 tsk nejlikapulver
Måtten är på ett ungefär, smaka av med kryddorna vad du gillar bäst. 
 
Lussebullsreceptet har jag hittat hos superduktiga Foodpharmacy, klicka HÄR.
 
 
Hoppas ni får en mysig Lucia!
Kram på er. 💚 

Kommentera inlägget här :