Rå saffran- och limecheesecake med choklad.

publicerat i Drycker;
Hej fina ni!
Hoppas att allt är bra med er.
Snart är det ju helg igen (tänk att det snart tillochmed är andra advent, hur sjukt?). Tiden bara springer iväg, en får inte glömma att ta tillvara på mysiga decemberdagarna bara! Som att t.ex. julbaka, älskar det! Har ni julbakat ännu?
 
Häromdagen gjorde jag en himla smarrig "cheesecake", inte en traditionell sådan utan en rå & åt det nyttigare hållet. Jag varvade saffran med lime & choklad + nötbotten, himla god kombo!
 
Jag gjorde med rå honung, man kan självklart byta ut mot annan sötning om man vill ha en helvegansk.
 
Saffran- och limecheesecake med choklad
Ingredienser:
Botten:
  • 3 dl pistagenötter

  • 10 st dadlar

  • En nypa salt

  • 1 msk kokosolja 

Cashewnötterna blötla jag över natten (som ska vara till fyllningen.) 
Dagen efter börja jag att göra bottnen, mixa pistagenötterna med kokosoljan, dadlarna + saltet. Tryck ut i en form & ställ in i frysen medan du gör fyllningen. 
 
Fyllningen:
  • 1 dl kokosolja

  • ett paket saffran 

  • 4,5 dl blötlagda cashews (blir ca 3 dl cashews innan de blivit blötlagda) 

  • 1/2 dl rå honung

  • 2 lime (endast saften)

Mixa saffran, cashewnötter, kokosolja, limesaft, honung. Häll över i formen. Under tiden du gör chokladen stoppar du in cheesecaken i frysen.
 
Chokladen:
  • 1/2 dl rå honung 
  • 3-4 msk rå kakao 
  • 1/2-1 dl kokosolja 
Glömde tyvärr att skriva ner måtten när jag gjorde min choklad (därav osäker på hur mycket jag exakt använde), testa er fram.
 
Blanda runt tills det blivit en röra. Ha helst i rumstempererad kokosolja så det blir lättare att få den krämig. Låt fyllningen stå i frysen tills det blivit fast, häll sedan över chokladen och ställ in i frysen igen några timmar. 
 
 
 
Passar perfekt till andra adventsfikat kanske eller som fika till helgen?
Hoppas ni får en fin torsdag, kram på er! 

Kommentera inlägget här :