Banan- och nötglass.

publicerat i Mellanmål;
Att göra hemmagjord glass är så sjukt enkelt, själva basen brukar jag göra med banan. Utefter det brukar jag smaksätta med lite olika. Man kan såklart byta ut till andra frysta bär om man inte vill ha banan som bas! 
Idag gjorde jag en glass med jordnötssmör, kakaonibs & blandade nötter. Sött, crunchy & himla god! 
 
Banan- och nötglass (raw, glutenfri & vegan) 
Ingredienser:
  • 2 frysta bananer 
  • 1/2 dl blandade nötter 
  • Lite mindre än 1 msk kakaonibs 
  • 1 stor msk jordnötssmör
Mixa först bananerna till glass. Häll sedan i resterande & mixa lite till. Jag gjorde även en himla enkel karamellsås på bara 3 ingredienser. Vill man ha choklad kan man byta ut carobpulver till rå kakao. Jag hade tyvärr ingen hemma så jag provade med carobpulver istället. Blev mumma! 
 
Karamellsås 
Ingredienser:
  • 1,5 msk lös kokosolja 
  • 1 tsk carobpulver (alternativ kakao) 
  • 1/2 tsk lönnsirap 
Blanda ihop. Tänk på att såsen stelnar direkt när den kommer i kontakt med kyla (då den mestadels innehåller kokosolja). 
 
 
Jag la jordgubbar i botten, glass, mer jordgubbar, karamellsås & sist men inte minst hackade pistagenötter. Sååå gott!!! 
 
Hoppas ni får en fin onsdag! 

Kommentera inlägget här :