Lunchpizza.

publicerat i Lunch, Middag;
Hemmagjord pizza är så väldigt gott & man kan dekorera den med precis vad man är sugen på, himla smidigt!
Blev lite småpizzor nu till lunch innan jag ska dra iväg för att jobba. 
 
Jag hade hemma sedan innan en glutenfri universalbakmix från Urtekram som är så himla bra & god. På den bakmixen kan man göra pizzabotten, om inte så köp färdig alternativt gör din egna om du vill det istället! 
Jag gjorde dessutom min egna variant utav pizzabottensås, du kan självklart också alternativt köpa färdig tomatsås om man vill det. Kan dock verkligen rekommendera att göra sin egna! 
 
Börja med att förgrädda pizzabottnen (jag gjorde dubbelsats & det räckte till 5 mindre pizzor).
Under tiden fixar du såsen & hackar grönsakerna.
 
Soltorkadtomatsås
Ingredienser:
  • 80 gram soltorkad tomat utan olja (jag blötla den en liten stund i vatten, köp annars i olja om du vill ha en "färdig") 
  • Lite chilipulver 
  • Örtsalt 
  • 1 liten burk havre fraiche 
  • 2 dl färdigkokta kikärter 
Mixa till en tjock & krämig sås. 
 
Pålägg till pizzan 
  • Ca 12-15 st champinjoner
  • 1 liten purjolök
  • 4-5 st cocktailtomater 
  • 1/2 paprika 
  • 1 polkabeta (rödbeta går lika bra) 
Börja med att stek hackade champinjoner med hackad purjolök. När pizzan är förgräddad lägger du på sås, stekmixen & resterande grönsaker. Låt stå i ugnen en stund. Anvisningar på pizzabottnen finns på universalmixpaketet. 
 
Hemmagjord vitlökssås
Ingredienser:
  • 1 dl havre fraiche 
  • 1 pressad vitlök 
  • Örtsalt 
Blanda & ställ in i kylen under tiden du väntar på att pizzan ska bli färdig. 
Jag toppade min pizza med vitlöksgroddar, vitlökssås & spenat!
 
 
 
Kram på er! 

Kommentera inlägget här :