Kladdkakans dag - vegansk kladdig kladdkaka.

publicerat i Drycker;
Alltså oj så himmelskt!!
Än är det inte försent mina vänner (att fira lite utav kladdkakans dag såklart hehe), jag lovar!
Jag brukar vanligtvis inte fira "dessa" dagar men är det något med choklad så kan man ju inte banga! 
 
Denna kladdkakan går superfort att mixa ihop & den blir sådär härligt kladdig. Till kakan behövs heller ingen ugn så du slipper väntetiden dessutom, hur bra?
 
Den är en rawfood variant så den är utan socker & ägg. Faktiskt väldigt roligt & kreativt att inte baka "traditionellt" tycker jag. Härligt att en fika dessutom inte behöver innehålla raffinerat vitt socker tycker jag.
 
Raw kladdkaka
Ingredienser:
  • 8 st dadlar
  • 3 dl mandelmjöl
  • 2 msk rå kakao (helt vanlig kakao går också såklart bra!) 
  • 2 msk kokosolja
  • lite mindre än 1/2 dl vatten
Mixa allt tillsammans. Jag använde mig utav en mini-pajform. Innan jag tryckte i kakan hade jag bakplåtspapper under. Det var mest för att få en "finare" form på den. Så tryck i den där & forma. Sedan bara lyft upp bakplåtspappret och ta ut själva kakan & lägg på en tallrik. Jag toppade med växtbaserad vaniljglass (märket heter go coconuts) plus lite annan god topping.
Vill man ha kakan lite hårdare så ställer man in den i frysen/kylen en liten stund. 
 
 
Äter ni också kladdkaka idag? 💚 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av angelicasvarld.blogg.se:

Men så mumsigt! Själv så blev jag utan kladdkaka idag så jag får se till att baka något smarrigt i helgen istället! Hoppas du haft en fin dag!

Svar: Tack snälla! :) ja, det tycker jag, låter bra!! Har du någon favorit? Ja absolut. Ha en fin kväll!
Maria Gregorioff

Kommentera inlägget här :