Internationella vegandagen.

publicerat i , Lunch, Middag;
Idag är det internationella vegandagen, finns ju så många olika dagar hit & dit under årets gång men jag kände ändå att idag så skulle jag käka hel-veganskt.
Inte så svårt som kanske många tror?
 
Finns så mycket att laga & jag tror det är så mycket bättre & enklare att tänka på hur himla mycket man kan äta, istället för att tänka hur mycket som INTE kan ätas om man är vegan/äter veganskt ibland.
 
Tänk på alla fräscha grönsaker, frukter, nötter, bär, linser, bönor ja m.m. Jag fick inspiration från en på Instagram att göra hemmagjord pesto, då hennes innehöll parmesan provade jag att göra den hel-vegansk, inte alls svårt. Blev himla god också dessutom!
 
För att få fram en lite ostig smak är det gott att ha i något som heter bjäst flingor tycker jag. Det finns att köpa på välsorterade butiker & hälsokoster/beställa.
För er som inte vet så är b-jäst en inaktiv jäst som används som kosttillskott, samma svamp kan man även hitta vid öltillverkning i bryggjäst (haha, det visste jag inte faktiskt, läste precis detta på Wikipedia!).
Såklart kan man skippa detta om man inte vill ha det i sin pesto. 
Jag gjorde detta recept på måfå, så det är inte ett exakt recept, smaka dig fram!
 
Grönkål- och mandelpesto
Ingredienser:
  • 1-2 grönkålsblad (ej stjälk)
  • 1dl rapsolja
  • Ca 1/2-1 dl bjästflingor
  • Salt 
  • 1 näve babyspenat
  • 1-2 nävar mandlar
  • 1 liten näve cashewnötter
  • 2 st vitlökar
Mixa allt noga, kan behövas mixas en stund. 
 
 
Förvara den i kylen i en burk med lock, så håller den nog lite längre.
 
Ha en fin eftermiddag! 

Kommentera inlägget här :