Vegansk pesto á la Maria.

publicerat i Lunch, Middag;
Igårkväll när jag skulle laga middag fick det bli en liten rensning på vad jag hade hemma, så himla bra!
Att slippa slänga matvaror undviker man helst tycker jag.
Så i min kyl igår stod det två lite ledsna basilikaväxter, som jag så gärna ville använda på något sätt.
Det blev då att jag mixade ihop min egna variant på pesto som blev himla god till min pasta, stekta svamp/purjolök + soltorkad tomat & cocktailtomater. Hyfsad enkel dessutom!
 
Den enda ingrediensen som kan tyckas vara lite annorlunda är b-jästen, de smakar lite "ostigt" men är helt vegansk. Det finns att köpa i vissa utvalda matbutiker,  hälsokosten eller att beställa på nätet. Det är absolut inget måste men ger en god smak tycker jag.
 
Vegansk pesto
Ingredienser:
  • 1 dl pumpafrön
  • 2-3 pressade vitlökar
  • Lite örtsalt
  • Några msk b-jäst (smaka av)
  • Ca 1-1,5 dl rapsolja
  • 2 st basilikakrukor
Mixa ihop!
 
 
(ja, det blir mer än detta som syns på bild hehe) 
 
Kram på er! 

Kommentera inlägget här :