Bärig smoothie.

publicerat i Drycker, Frukost, Mellanmål, Smoothie;
Hej finisar! Allt bra med er?
Eftersom att det var måndag igår & jag egentligen skulle skrivit om en ny råvara (jobb & annat kom emellan) så tänkte jag göra det idag istället. Så kan det bli ibland! 
Idag tänkte jag skriva om något jag älskar & som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, äter det ofta & kan typ inte överätas (enligt mig iallafall haha..) Jag pratar alltså om AVOKADO, himmelskt gott, gör sig så krämig i både bakverk, smoothies, nicecream & chokladmousse..ja listan kan göras lång haha. Det är så himla gott att bara äta de rakt upp & ner precis som den är också tycker jag.
Nåja, lite härlig fakta om fina avokadon kommer nedan.
 
Avokado växer vilt från Mexico i norr & ända ner till länderna runt Anderna i söder, plantan trivs bäst i tropiska klimat & överlever inte i kallt klimat & frost.
 
Tänk er att ett avokadoträd (japp det växer avokados i träd) blir ca 20 meter högt!! Generellt ger ett träd ca 120 avokados per år, tänk så många avokadoträd som skördas varje år för att vi ska kunna käka avokado, helt magiskt!
Gör att man uppskattar avokado lite extra mycket nu kanske hehe. 
 
Man tror att avokadon härstammar från Mexico då de hittat gamla fossiler från liknande träd som en gång växit där. 
 
Banan sägs ha mycket kalium i sig men en avokado har faktiskt dubbelt så mycket utav mineralen kalium (kalium gör t.e.x så att vi upprätthåller våra sunda hjärtmuskler och att vi även upprätthåller ett hälsosamt blodtryck. Avokado innehåller många viktiga mineraler & vitaminer (så mycket som 20 olika mineraler & vitaminer i en enda avokado, hur fantastiskt är inte det?), t.e.x innehåller den lutein som är en väldigt kraftfull antioxidant. 
 
Avokadon tros även vara bra för synen, kolesterolvärden, och E-vitaminet har antiinflammatoriska och fuktgörande egenskaper för huden. Många skönhetsprodukter innehåller därför avokado, tänker att när jag nästa gång ska köpa ansiktsprodukter så kanske man ska ta sig en titt & försöka köpa någon med avokado i, wiho! 
Ett tips är att när man käkat sin avokado är att de resterande som ligger kvar i skalet, att man smörjer sig det i ansiktet precis som man gör med en ansiktsmask & sedan låter sitta en stund innan man sköljer av det (fick tipset från min chef på mitt nya jobb).
 
Avokado innehåller ju även många bra fetter, därav passar det bra till mycket då den är så fet & krämig. Mumma!!  
 
Här nedan länkar jag till lite olika avokadorecept:
 
Till frukost idag gjorde jag även en bärig smoothie som innehöll avokado såklart! 
 
Bärig smoothie
Ingredienser:
  • 1 banan
  • 1/2 avokado 
  • 1 dl fryst mango 
  • 2 dl blandning av blåbär & hallon 
  • 2 dl havredryck
Mixa!
Jag toppade med goa bär också, har ni något favoritbär? :)
 
 
Kram på er!

Kommentera inlägget här :