Sesamdryck.

publicerat i Drycker, Frukost;
Bestämde mig igårkväll för att blötlägga oskalade vita sesamfrön för att idag kunna göra en sesamdryck. Har fått tipset från min distansutbildning där jag går att det är himla bra med just sesamfrön för att de är så kalciumrika. Har gjort på andra nötter förut men inte sesamfrön. Det är så enkelt & smidigt att göra själv faktiskt.
Känns bra att kunna variera sig lite från havredrycken jag annars använder & som jag köper i butiken.
Så imorse mixade jag mina blötlagda frön (häll ut fröna med vattnet i en finmaskig sil & skölj med vatten.) 
Lägg dom i en mixer + vatten. Mixa väl. Jag la i en nypa salt, kan skippas! Man kan även tillsätta dadlar, kryddor såsom kanel, kardemumma m.m.
Jag valde att göra min naturell så att om jag vill tillsätta i efterhand någon gång kan jag göra det. 
 
Eftersom att jag använder mig utav oskalade sesamfrön (mer näringsrika än skalade) får det en lite besk smak, men då jag hade tänkt att ha det i mina smoothies så känns det som att de kan kvitta.
 
Sesamdryck 
Ingredienser:
  • 6 dl vatten
  • 2 dl vita oskalade sesamfrön
  • 1 nypa salt
Blötlägg över natten i en skål med vatten (gör så att dom blir mer lättsmälta för magen). Dagen efter sköljer du dom i en finmaskig sil precis som jag skrev ovanför i texten. Mixa en liten stund i mixern tills det blivit en vit "mjölk". Jag har köpt från Renee Voltaire en grej som man utvinner drycken från sesammassan som blir över, eller så silar du mixen genom ett tunt, rent tyg. Det finns även speciella nötmjölkspåsar att köpa, är inte alltför dyra, har en sån hemma med. Finns i vissa butiker (hälsokost eller på Renee Voltaire hyllan) att köpa eller beställa. 
Själva sesammassan kan man spara & ha i när man bakar bröd/smoothies tror jag, inte provat men borde kunna använda på något sätt, känns synd att kasta. Jag har mitt i kylen tills jag kommit på vad jag ska göra med de.. Har ni några idéer? 
 
Har ni förresten provat att göra frö/nöt dryck någon gång? 
 
 
Kramar! 

Kommentera inlägget här :