Rawfood

publicerat i AllmÀnt;
Hej fina lĂ€sare. 💚
Ni som följer mig pÄ Instagram (heter heartfulloffood dÀr) har kunnat se att jag pÄ tisdag (imorgon alltsÄ) ska utmana mig sjÀlv med att bara Àta rawfood nÄgra dagar framöver (har inte bestÀmt hur lÀnge). TÀnkte det vore en superkul grej att göra, Àr sÄ nyfiken pÄ hur kroppen och min energi kommer att reagera! NÄgon utav er som provat?
Jag Àter nÀstan rawfood varje lunch (jobbar pÄ rawfoodhouse i Malmö nÀmligen, dÀr de serveras raw vegansk mat), kanske förutom nÀr jag Àr ledig dÄ alltsÄ och Àr hemma. Och Àter ofta rÄa frukostar ocksÄ. Men sen kommer det till kvÀllarna dÄ jag gÀrna Àter varm mat. Och jag Àr inte heller vegan 100% men Àter stor del veganskt dock. DÀrför vill jag sÄ gÀrna prova!
 
Följer Àven en kvinna pÄ Youtube som alltid berÀttar om sina goda recept (hon Àter endast rawfood), blir alltid sÄ inspirerad utav hennes videor, sÄ lite dÀrför ocksÄ kanske..haha. Sök pÄ Raw Kristina sÄ dyker hon upp. 
 
Nu tillbaka till att berÀtta lite mer om just rawfood. Ja, vad Àr dÄ detta jag skriver om egentligen?
Rawfood eller i sjÀlva verket rÄ mat (tycker de lÄter lite coolare pÄ engelska haha) Àr mat som inte Àr/har varit upphettat till mer Àn ca 42 grader. 
Det jag ska Ă€ta Ă€r alltsĂ„ raw vegan (ska alltsĂ„ inte klĂ€mma i mig rĂ„tt kött eller nĂ„got sĂ„nt..ha!). Rawfood Ă€r alltsĂ„, frukt, bĂ€r, alger, Superfoodpulver, grönsaker, nötter, fröer, kallpressade oljor, kryddor, örter ja listan kan göras lĂ€ngre. Är ni med mig? :) 
 
Jag kommer alltsÄ inte koka/rosta/ha mat i ugnen, de man kan göra Àr dock att om man vill kan man ha mat i ugnen pÄ lÀgsta nivÄ + ha den lite öppet pÄ glÀnt sÄ de blir ca 43 grader för att fÄ det lite ljummet. 
 
Nu kanske ni tror att jag bara kommer att Àta olika sallader varje dag, jo sallad kommer jag ju att Àta, men finns ju sÄ mycket mer! Soppor, pesto, "zucchinipasta" (sök pÄ Google), röror, dressingar, smoothies, juicer, groddar m.m.
 
SjÀlva grejen med rawfood Àr att maten ska bibehÄlla all sin nÀring och vitaminer, en del gÄr förlorad nÀr maten vÀrms upp sÄ pass mycket som vi ofta gör. Maten ska hÄllas lite mer "levande" pÄ sÄ vis! 
 
Ska bli sÄ kul att se om jag mÄr annorlunda, om min hy Àndras, energinivÄn förÀndras o.s.v. 
 
Kul fakta nedan! 
Amerikanskan Ann Wigmore anses vara den som gjorde raw food-kulturen kÀnd hos allmÀnheten. NÀr hon 1955 blev sjuk började hon Àta örter och vetegrÀs för att lÀka sig sjÀlv. Under de följande 35 Ären förelÀste hon och skrev böcker om naturlig lÀkning. Hennes diet kallas levande föda och skiljer sig nÄgot frÄn raw food genom att blötlÀggning Àr vanligare. 
 
Har ni nÄgra speciella frÄgor/funderingar? Ni fÄr jÀttegÀrna skriva och frÄga, bara roligt och uppskattat frÄn min sida! 
 
Lite hÀrliga och fÀrgglada bilder nedan för inspiration, yeyy!! 

 
Kram pÄ er!! 

Kommentera inlÀgget hÀr :