Vegan för en dag - Internationella vegandagen.

publicerat i ;
Eftersom att det är internationella vegandagen idag tänkte jag dela med mig utav några väldigt goda veganska recept (enligt mig).
Kom på nu ikväll att det ju vore smartast av mig att ha lagt upp detta inlägg igårkväll så ni hade haft tiden att prova på något/några utav recepten idag på självaste vegandagen men det glömde jag helt bort faktiskt (och det spelar ju egentligen ingen roll heller).
 
Så istället tänkte jag inspirera er vidare att försöka äta mer veganskt någon gång per dag/några gånger i veckan, vilket man känns mest bekväm med självklart.
Känns himla bra att uppmärksamma dagen just idag men även att vi fortsätter att försöka att få in mer växtbaserat i vår kost.
 
Lägg inte för mycket press på dig själv på vad du får eller inte "får" äta.Tänk istället på hur mycket gott man kan äta som både är utan socker & veganskt /vegetariskt . Om du så har en dag i veckan då du äter helt växtbaserat, är ju det hur bra som helst! Lite är bättre än inget, ellerhur?
 
Jag tänkte att jag skulle lägga upp recept som passar för en hel dag (såsom frukost, fika, lunch & middag m.m.)
Iallafall..nu till en massa goda recept, beredda?
 
Vad sägs om en mättande & supergod chiabowl till frukost (som man enkelt kan förberedda kvällen innan)?
Klicka HÄR
 
 
Efter några timmar börjar sötsuget komma & vad passar då bättre än några näringsrika mintbollar? 
Det dämpar ens sötsug & är lite mer mättande än några mackor tycker jag + att man får i sig fina fetter såsom nötter & perfekt med en liten dos utav kakao som sägs ha en uppiggande effekt. 
Klicka HÄR.
 
 
Nu är det äntligen dags för lunch! Vid lunch brukar jag vara väldigt hungrig & behöver ganska så mycket mat för att bli mätt. En god grönsakssås med pasta är både enkelt & mättande (+ gott såklart!)
Såsen kan man variera på vad man har hemma, d.v.s olika grönsaker/kryddor eller varför inte prova en tomatbaserad sås nästan gång?
Klicka HÄR.
 
 
Timmarna springer iväg & klockan närmar sig mellanmål. Är man inte allt för hungrig så passar ju frukt/bär/en hand full nötter perfekt men känner man ett sug efter något lite större att äta så tycker jag att en fräsch grön smoothie är toppen!
Perfekt att ha i en del grönsaker & jag lovar att smaken inte tar över från grönsakerna. 
Ett toppen sätt att få i sig mer utav frukt & grönt (känns ibland svårt att behöva äta alla sina grönsaker rakt upp och ner tycker jag).
Att äta efter säsong föredrar jag också, himla bra!
Klicka HÄR.
 
 
När jobbet är slut kanske du drar till gymmet (eller tar en härlig promenad) för att riva av ett härligt pass.
Efter att man kört färdigt kan det vara gott att kunna käka något litet efteråt för att fylla på med lite protein & snabbt mellanmål.
Det är ju inte alltid så att maten står färdig därhemma och att det dessutom kan dröja en bra stund innan man får mat nästa gång. 
 
Dessa barsen kan man göra t.e.x en söndag när man är ledig eller en dag då man känner att energin finns där.
Klicka HÄR.
 
 
Middagen närmar sig & jag orkar ibland inte att krångla till det för mycket. Nu när det är höst passar det extra bra med soppor/grytor tycker jag då vädret är kallare och man kanske är sugen på något varmt. Vad passar då bättre än en pumpasoppa?
Att försöka äta efter säsong är ju himla bra, inte alltid man kanske tänker på det dock. En härlig & krämig pumpasoppa kan ju aldrig gå fel! 
Klicka HÄR.
 
 
Sjävklart kan det ju variera hur ens dag ser ut, hur hungrig man är, om man tränar eller ej.
Detta är bara ett förslag på hur en vegansk matdag kan se ut. 
Visst är det mer än bara salladsblad va? Det finns ju så många valmöjligheter!
 
Har ni några bra tips på goda recept? Hur äter ni?
 
Hoppas att ni får en underbar kväll! 
Kram på er <3

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Tess:

Mums, vad gott det ser ut! :)

Svar: Vad kul att höra! Tack snälla! 😀
Maria Gregorioff

Kommentera inlägget här :