Hej underbara höst.

publicerat i Lunch, Middag;
Nu är hösten här & jag bara älskar alla fina färger därute! Alla dessa löv i alla underbara färger är så fint att bara kolla på. De senaste dagarna har även bjudit på finfint väder med sol, hoppas det fortsätter så ett tag till så man kan få njuta utav en mysig & solig höst.
 
När vädret börjar bli lite kallare är det väldigt gott med lite varm mat såsom grytor & soppor tycker jag. 
Lagade ikväll en himla god höstinspirerande gryta med svamp, härliga grönsaker & lite lingon som topping.
Det är så kul att freestyle ihop recept tycker jag, ta i lite vad man tycker & gå på känn bara. Nu ska jag sluta skriva så ni kan få receptet av mig haha...
 
Höstig & krämig svampgryta med glutenfri pasta
Ingredienser:
  • 9 st kastanjechampinjoner
  • 3 dl kantareller
  • 1/4 purjolök (jag hade en stor purjolök) 
  • 1-3 tsk chiliflingor (beroende på hur starkt man vill ha det)
  • Örtsalt efter tycke
  • 8 st cocktailtomater
  • 5 dl imat matlagningsgrädde (oatly)
  • 1/2 dl tahini
  • 1tsk gurkmejapulver
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 msk tamari (glutenfri sojasås)
  • 1 stor msk jordnötssmör (överraskande gott att ha i!) 
  • 1 broccolibukett 
  • 1/2 gul paprika 
  • Glutenfri pasta 
Börja med att steka lök & svamp tillsammans (jag stekte i sesamolja, annan olja går såklart lika bra.)  Hacka alla grönsaker & lägg i det. Krydda & häll i resterande ingredienser. Koka pasta under tiden allt kokar ihop till en krämig gryta. 
Jag toppade med lingon & mynta.
 
 
Hoppas ni får en fortsatt mysig tisdag!
Kram på er 💜 

Kommentera inlägget här :