Jag hjärta bigarråer.

publicerat i Allmänt;
Alltså. Älskade bigarråer (körsbär?), så mycket jag gillar dig!
Jag & min kille är helt galna i det & köper det var varannan dag nu senaste veckorna.
 
Nu när dom är i säsong är dom helt fantastiska! Igårkväll köpte vi med oss typ 2 kilo hem...så gött när Hemköp dessutom har halva priset på dom, får passa på! Tycker ni om körsbär? :)
 
Tänkte därmed passa på att skriva lite om vårt kära bär, tror nästan jag ska börja med att skriva om en råvara på tisdagar istället, händer alltid så himla mycket på måndagar att jag knappt hinner då..haha! 
 
Okej..låt oss först reda ut en sak först. Vad är skillnaden mellan körsbär & bigarrå? JO, nu har jag letat upp svaret & det är...

Körsbär finns i många olika former, färger och smaker. Bigarråer är en underart som har ett fastare fruktkött än vad körsbär har. Odlade sorter av sötkörsbär kallas med ett samlingsnamn för bigarråer. Bigarråerna är också sötare, vilket gör dem perfekta även till bakverk. Så nu var det avklarat & saken är utredd haha. 

Körsbär är stenfrukten för vissa arter i plommonsläktet. Stenen (kärnan) kan vara 0,5–1 cm stor och ligger inbäddad i bärets röda eller gul-röda fruktkött. Den sprids av fåglar och av människor som uppskattar den aromatiska frukten.

Körsbär är hälsosamma tack vare sin höga halt av C-vitamin och att de innehåller antiinflammatoriska ämnen. Andra positiva hälsoeffekter av att äta körsbär påstås medföra är att de kan motverka gikt, ledinflammationartrit och hudinfektioner. Hur bra?

 
 
Kram på er!!

Kommentera inlägget här :