Färgglad chiapudding.

publicerat i Fika, Frukost, Mellanmål;
Måndag igen & det känns som att veckorna springer iväg, hinner knappt med hehe.. det innebär iallafall att jag idag ska dela med mig utav lite fakta om en råvara, wiho!
Denna veckan bestämde jag mig för att kolla upp lite fakta om chiafrön faktiskt. Alltid så kul att läsa på lite & få mer kunskap tycker jag.
 
Det började för väldigt längesedan, cirka 2600 f.Kr. började chiafrön användas som basföda hos folken i Mesoamerika (nuvarande Mexico och Guatemala), där växten växer vilt. "Chiaväxten" tillhör släktet Salvia men odlas i nuläget även i bland annat sydöstra Asien.
I regionen omkring Pátzcuarosjön i Mexiko odlas i huvudsak tre variationer av chia – röd, vit och brun chia.
 Lite roligt är att fortfarande så är området kring Pátzcuarosjön är än idag hemvist för den ursprungliga varianten av chia.
Hittade lite olika historier när jag sökte, hittade även denna historien som ni kan läsa nedan (som jag också känner igen lite mer).
Chia (Salvia hispanica, L.) har använts som livsmedel sedan ca 3.500 f. Kr och det var en basföda i centrala Mexiko mellan 1.500 f.Kr. och 900 f.Kr. Urinvånarna och Azteka-indianerna åt chia p g a dess näringstillskott. Ändå rätt häftigt att det har kommit tillbaka igen, ellerhur? :) 
Indianer i Nordamerika behövde bara äta en matsked chia för att orka med en 14 timmars vandring. Hur sjukt? Låter helt galet.. Denna tusenåriga föda glömdes bort men har i modern tid återupptäckts som en utmärkt källa til många kraftfulla och essentiella näringsämnen. 
 
Chiafrön innehåller en del omega-3 & det är bra för just immunförsvaret & att de har en tendens att dämpa inflammationerna i kroppen.
Fibrerna i chiafröna sväller när de kommer i kontakt med vätska vilket gör att tarmarnas aktivitet i magen kan motverka förstoppning. Vi äter generellt för lite fiber i vår dagliga kost, de i sig kan göra att vi blir förstoppade & inte får någon bra matsmältning. 
 
Jag tycker även att det är ett bra alternativ att äta till frukost/mellanmål för att det just innehåller fiber & är mättande! Kanske speciellt bra när man är vegetarian & vegan då de kan vara en bra källa för protein & andra nyttigheter. 
 
De finns verkligen många olika sätt att använda chiafrön på som t.ex i sin hemmagjorda granola, på gröten, i smoothien, chiapudding, istället för ägg (blanda 1 msk chiafrön med 2 msk vatten = 1 ägg), ska funka fint att använda i när man bakar bröd också, dock har jag inte testat det. 
 
Iochmed detta vill jag gärna dela med mig av ett recept med just chiafrön (fler recept hittar ni bland mina övriga recept här på bloggen). Inspiration till detta recept fick jag från min fina vän Kamilla (hon heter kamillasyogakitchen på instagram).
 
Färgglad chiapudding 
Ingredienser:
  • 1/2 dl krämig kokosmjölk
  • 1/2 dl vatten
  • 1-2 msk chiafrön
  • Ca 1-2 tsk tranbärspulver, blått spirulinapulver, macapulver/gurkmeja (valfritt!)
Blanda noga. Låt stå lite, blanda igen så att fröna inte lägger sig antigen på botten eller ytan. Låt det stå till sig lite så att de blir lite som en gel. Jag gjorde mig en superenkel variant, går självklart att krydda med kanel, kardemumma, kakao ja vad man tycker om. Jag toppade med massa gott som vanligt hehe. Som sagt, jag gjorde tre omgångar då jag ville ha lite olika färger på min chiapudding, helt valfritt om man vill ha i superfoodpulver.
 
 
Hoppas ni får en fin kväll! 

Kommentera inlägget här :