Bulle med bullens dag.

publicerat i Fika, Mellanmål;
Wiho! Idag är det den 10 april och det innebär ju bulle med bullens dag!!! Har ni hört talas om det? Det kommer från Skåne och har ätits många år tillbaka. Det är alltså en fralla (i Skåne säger vi bulle ha ha) och sen drar man upp på mitten med sina händer och gröper ur lite bröd och trycker i en chokladboll (låter det konstigt? googla det!) svårare än så är det helt enkelt inte. Kanske låter skumt men är skitgott!!
 
Min och min sambos kompis Danne har tagit detta till en helt ny nivå och fått in detta i kalendern (10 april, bulle med bullens dag, hur coolt?). Han gör varje år en stor grej utav detta och i år ska han vara med i radio i både Helsingborg och Malmö. 
På Facebook kan ni följa honom också (bulle med bullens dag 10 april) + på Instagram där han heter danneglantz. 
 
Igår kväll tänkte jag att jag ville göra en rolig grej utav det så jag valde att göra en bulle med bulle a la Maria variant på det hela. Ni borde dock definitivt prova den riktiga grejen också precis som Danne promotar! 
 
Chokladbollar
Ingredienser;
  • 3 dl havregryn
  • 3 msk kakao
  • 10 dadlar 
  • 2 msk kokosolja 
  • 3 msk hasselnötskaffe (går lika bra med vanligt kaffe)
Mixa i en matberedare, rulla i kokos. 
 
Bullarna (originalreceptet är från duktiga Hanna Göransson, bloggen hur bra som helst) 
Ingredienser;
  • 2 dl bovetemjöl 
  • 2 tsk bakpulver 
  • 2,5 dl havremjölk 
  • 2 tsk pofiber 
  • 2 msk kokosolja 
Lägg kokosolja och havremjölk i en kastrull och ha på låg värme. Under tiden blandar du ihop allt det andra. Ugnen ska vara på 175 grader. Blanda ihop allt och klicka ut till små bullar. Dom ska vara inne ca 10-15 minuter. Innan jag la dom i ugnen hade jag på lite pumpafrön.
Om ni inte hinner eller orkar baka bullar så kan ni ju alltid baka chokladbollarna och köpa en fralla eller tvärtom. 
 
Vågar ni prova?! 
 
 
Kram på er! 

Kommentera inlägget här :