Kanel- och äpplescones.

publicerat i Frukost, Mellanmål;
Hej fina ni!
Nu ikväll kände jag ett sug efter mumsiga varma scones till kvällsmat då jag inte var sådär vrålhungrig. Hittade ett recept på min blogg som jag gjort förut som blev gott, fick dock ändra lite på det då jag inte hade allt hemma idag.
Kanel och äpple är ju himla gott tillsammans tycker jag, jag märkte dock att äpplesmaken tyvärr inte kom fram supermycket som jag hade velat men ta gärna ett extra äpple om ni vill i degen. Alltid kul att kunna justera recept och finslipa lite, det var ju trots allt första gången jag gjorde exakt detta recept. Jag tyckte det blev saftigt och gott iallafall. Dessa scones är dessutom veganska, sockerfria och nötfria.
 
Kanel- och äpplescones (ca 5 stycken)
Ingedienser;
  • 1 rivet äpple (eventuellt två st)
  • Kanel & kardemumma efter smak och tycke 
  • 1/2 dl chiafrön
  • 1 dl vatten 
  • 1-2 tsk bakpulver 
  • 1 1/2 dl bovetemjöl
  • 1 dl havregryn 
  • 2 msk kokosolja
Ställ ugnen på 200 grader. Blanda ihop allt tillsammans till en deg, klicka ut dom på ett bakplåtspapper. Ställ in dom i mitten utav ugnen i ca 10-12 minuter. Innan jag la in dom i ugnen toppade jag dom med lite pumpafrön. 
 
 
 
 
Jag toppade mina scones med jordnötssmör och "st. Dalfours fyra fruktersylt" (den är utan socker, sötman är endast från frukterna, supergod tycker jag!)
Idag var faktiskt första gången jag provade kombinationen med jordnötssmör och sylt, väldigt gott kan jag lova, godare än vad jag trodde faktiskt!
De två andra sconesen toppade jag med ost, ägg, örtsalt och alfaalfagroddar. 
 
Hoppas att ni får en mysig måndag.
Kramar,
Maria 

Kommentera inlägget här :