Krämig banan- och chokladbowl.

publicerat i Drycker, Frukost, Mellanmål, Smoothie;
Måndag & ny vecka! Härligt!
Det innebär ju också att idag lägger jag upp lite fakta om en ny råvara (läs förra veckans inlägg), bestämde mig för att idag ska jag skriva lite kort om BANAN.
Det är något jag äter i princip nästan varje dag & verkligen älskar. Så gott, sött & enkelt att få tag på! 
Det är perfekt i smoothies, himla bra som sötning i bröd, kakor & bara ha som ett snabbt mellanmål. Himla praktiskt helt enkelt!
Banan har dock inte alltid sett ut som den gör idag utan har förändrats till att bli en avlång gul banan från att ha varit lite mindre & med stora kärnor. Bild nedan!
Ändå stor skillnad, ellerhur? Visste ni om det? 
 
 
Bananer har funnits i omkring 7000 år, men dom är inte riktigt säkra på om de kanske tillochmed har funnits så pass länge som upp till 10 000 är tillbaka.
När de såg ut som bilden ovan växte bananerna på Papua nya Guinea & i sydöstra Asien, idag växer de på lite olika ställen runt om i världen (främst vid ekvatorn) men de länder som exporterar mest bananer är Ecuador, Colombia & Costa Rica m.m.
Totalt produceras ca 145 miljoner ton banan varje år, hur sjukt är inte det?! 
 
Lite intressant fakta som jag själv inte visste är att Indien står för så mycket som 20% av världens produktion av banan. 
Fick också reda på när jag sökte runt lite på nätet att banan egentligen inte är en frukt (?!) utan ett bär, lite rolig fakta tycker jag & dessutom att den finns i flera olika färger såsom gul som vi är vana vid + grön & röd. 
 
Bananen är efter majs, vete & mjölkprodukter världens fjärde viktigaste matgröda.
Det är VÄLDIGT mycket människor som arbetar med just bananindustrin & det är grundläggande för många länders ekonomi. 
 
I banan finns där en hel del nyttiga näringsämnen såsom kalium som är en mineral som kroppen behöver. Kalium är väldigt viktigt för ett normalt blodtryck & för hjärtats funktion.
Banan innehåller dessutom vitamin b6 som är nyckeln till att skapa nya celler i våra kroppar. 
 
Iochmed detta vill jag gärna dela med mig utav ett recept där banan ingår, som jag gjorde imorse till frukost. 
Kan varmt rekommendera att göra nicecream också där du mixar fryst banan tills det blivit till en glassliknande konsistens, supergott!! Går finfint att addera till lite andra goa råvaror i det också som t.e.x kakao, jordnötssmör, nötter m.m.
Iallafall.. Nu till mitt recept på den krämiga banan- och chokladbowlen. 
 
Ingredienser:
  • 1 banan (gärna fryst) 
  • 2 dl fryst mango 
  • 1/3 avokado (gärna mer, jag hade dock bara lite hemma) 
  • 2 dl havredryck 
  • Ca 1-2 msk kakao 
  • 1 msk jordnötssmör 
Mixa! 
 
Hoppas ni får en underbar måndag!!
Kram på er 💜 

Kommentera inlägget här :