Grodda gröna linser.

publicerat i Lunch, Middag;
Long time no see! Hoppas att allt är bra med er?
Tänkte att jag idag skulle dela med mig utav hur man enkelt kan grodda hemma (i detta fallet gröna linser).
Har groddat lite förut men bara typ alfagroddar, fick idén om att grodda linser hemma när jag först började jobba på mitt jobb & åt de där.
Vår kökschef berättade hur enkelt det var & jag tyckte det var så himla gott att jag provade att göra hemma. Var faktiskt inte alls svårt, till och med lite roligt att se något gro som man själv fixat. 
Har tagit bilder från dag till dag hur det på ett ungefär ser ut när man groddar gröna linser. Tar ca 3-4 dagar. 
 
1. Börja med att blötlägga ca 1 dl gröna linser okokta (detta gör du enkelt över natten. Det ska vara ca 4-5 gånger mer vatten än linser).
2. Dagen efter på morgonen häller du över dom i en sil & sköljer av noga med nytt vatten. 
 
 
 
3. Sila ut allt vatten, låt stå med en handduk över. Skölj ca ca två gånger om dagen (morgon & kväll t.e.x)
 
 
 
4. Denna procedur gör du varje dag tills de fått en lite längre svans. 
 
 
 
 
 
Dessa bilder är med 1 dag emellan. Visst är dom fina?
 
 
På den sista bilden kan ni se den färdiga produkten till vänster & till höger precis innan dom ska in i kylen för blötläggning.
 
Har ni groddat förut? Isåfall vad? :)
Kram på er!

Kommentera inlägget här :