Mangoyoghurt.

publicerat i Frukost, Mellanmål;
MUMS!!! Åt en så himla god frukost imorse. Gjorde en mangoyoghurt helt utan mejeriprodukter och vitt socker. Magiskt! Smakar som yoghurt ska, alltså krämig, söt utan att vara sådär sötsliskig och gott! :) 
 
Receptet har jag fått ifrån Lindas kokbok (grundaren utav rawfoodhouse, alltså där jag jobbar). Delar hennes recept nedan. 
Detta är alltså en probiotisk cashewyoghurt med nyttiga magbakterier från probiotikan. 
 
Cashewyoghurt
Ingredienser;
  • 7 1/2 dl cashewnötter
  • 1 liter vatten 
  • 1 tsk probiotikapulver (jag använde mig utav vätska så då blev det ca 2 msk) Probiotika finns att köpa på mitt jobb eller i hälsobutiker/beställa på nätet.
  • 1/2 tsk salt 
  • 1 msk citronjuice
Blötlägg nötterna i 3-5 timmar och skölj dem sedan noga. Lägg ingredienserna i blendern och mixa till en slät yoghurt. Mixa försiktigt så att den inte blir över 37 grader då fungerar inte probiotikan. Häll yoghurten i en skål och sätt plastfilm över. Stick ett litet hål med en kniv i plasten så att yoghurten får lite syre.
Låt yoghurten stå i rumstemperatur i 1-2 dagar. Efter 1 dag kan du lukta och smaka på din yoghurt och se om den har fermenterat klart. Den ska lukta en aning syrligt och ha börjat bubbla lite. Bli inte orolig om den skiktar sig och det tjocka ligger på toppen; det vispar du bara ihop sen när din yoghurt är klar. 
Hur sur du vill ha din yoghurt är en smaksak. När du är nöjd med syrligheten rör du om för hand och ställer in yoghurten i kylen med lock på. Håller i upp till en vecka. När du ska göra din nästa sats tillför du 1 dl av den förra och behöver då inte probiotikan. 
 
När jag sen skulle äta min yoghurt imorse tog jag några dl mango och mixade ihop, går lika bra med andra bär t.e.x. 
 
 
Kram 💛

Kommentera inlägget här :